Plantjesdag 2022

Beste Groei en Bloei leden,

Het is al weer bijna zover: de plantjesdag!  Op zondag 1 mei kunnen we weer ons hart ophalen aan alle mooie planten die te koop zullen zijn bij de Paardenstal, Hooghaar 1 in Peize.

Vanaf 11 uur bent u daar welkom, tot 16 uur, ook voor een lekker kopje koffie of thee met gebak.  U vindt hier weer als vanouds vaste planten voor in de tuin, éénjarige planten voor in potten en bakken en groenteplantjes voor in de moestuin.
Het is handig om een kist of doos mee te nemen voor het vervoer van de planten.
Het tuinseizoen begint pas écht met de plantjesdag!

Voor het bakken van een taart en voor hulp achter de koffietafel hebben we nog mensen nodig, als u daar wat voor voelt kunt u zich aanmelden bij Froukje, per mail, op froukien1965@gmail.com.

Overige mededelingen

En dan wat verder in de toekomst:

• In juni is het landelijke open tuinen weekend, op 18 en 19 juni, als afsluiting van de nationale tuinweek 2022. Zet het in de agenda! Op de website van groei en bloei (groei.nl) en op de afdelingswebsite (roden.groei.nl) kunt u de adressen van de deelnemende tuinen vinden, en andere informatie.
  • Het open tuinen Carrousel van rayon Drenthe gaat ook weer plaatsvinden, alle informatie daarover kunt u vinden op:  www.opentuinencarrouseldrenthe.nl, onze afdeling is dit jaar op 10 en 11 september aan de beurt.
  • Op zondag 28 augustus staan we met een kraam op LieFair, om mensen die de vereniging nog niet kennen te laten kennismaken.
  • In oktober plannen we een uitstapje naar arboretum Westeresch, bij Vlagtwedde, details daarover zijn nog niet bekend.
  • In het najaar hopen we een planten- en zaden ruilbeurs te organiseren, daar wordt nog aan gewerkt.
  • En dan is er nog een kerstworkshop in de planning voor de bloemschikkers onder ons.

Al met al eigenlijk best een boel te doen, voor de liefhebbers van wat actievere bezigheden, en dat zijn wij tuinliefhebbers toch allemaal?

Nabeschouwing

Op 5 april ’22 vond de ledenvergadering plaats, waar een behoorlijk aantal leden aanwezig waren, ruim twee keer zoveel als vorig jaar. Er kwamen weinig vragen uit de zaal en na het uitdelen van bloemen aan ‘medewerkers’ en een jubilaris kon de vergadering al snel gesloten worden. De niet aanwezige jubilarissen krijgen hun bloemen thuisbezorgd.

Na een korte pauze volgde een interactieve lezing door Nienke Plantinga, die op een interessante en boeiende manier, in samenspraak met de aanwezigen, vertelde over permacultuur. Voor een deel van de aanwezigen was het geheel nieuw, anderen wisten er al wat van, maar voor iedereen werd het onderwerp weer eens goed toegelicht, en duidelijk uitgelegd. Er waren na afloop ook boeken te koop. Info over haar kunt u vinden als u zoekt op Nienke Plantinga, of op ‘magnolia tuinontwerp’

In het Dagblad v.h. Noorden stond vroeger op zaterdag “Wonen en Co” waar ook de tuin niet vergeten werd. Nu heet die rubriek ‘MEER’ en krijgt de tuin, net als toen, aandacht van Martin Knol. Als u het dagblad niet leest kunt u wel de nieuwsbrief per mail ontvangen, ook de moeite waard. Op ‘martin knol tuinontwerp’ kan je je inschrijven voor de nieuwsbrief.

Hebt u de laatste tijd mooie tuinboeken gezien? Stuur ons een mailtje, en we zetten het boek als tip in de nieuwsbrief. Ook leuke nieuwe recepten met producten uit eigen tuin zijn welkom! Stuur ze naar info@roden.groei.nl